Han en Yvonne in China

Shanghai, Peking, Amsterdam 14-06-2010/ 15-06-2010

S' morgens na het ontbijt zijn we met de bus naar het vliegveld van Shanghai vertrokken.

We vlogen om 12 uur naar Peking, een tochtje van 2 uur vliegen. In Peking aangekomen hebben we de koffers op de kamers gezet, ons even omgekleed en toen samen met 2 reisgenoten in de taxi naar de Shopping Mall, Silkstreet, Een gigantisch winkelcentrum van diverse verdiepingen met allemaal kleine winkeltjes er in. We hadden de langzaamste taxi van Peking, maar we kwamen waar we wezen moesten. Onze laatste Yuan's uitgegeven aan nog wat shirts, en een broodje als avondmaaltijd. Toen weer terug in de taxi naar het hotel, hetzelfde hotel als de eerste dagen in Peking. Gauw naar de kamer, want de wedstrijd Nederland-Denemarken begon om half acht onze tijd. En ze wonnen jawel! Met 2-0. De volgende morgen vroeg uit bed want we mochten maar tot half negen ontbijten. Om elf uur de bus in naar het vliegveld van Peking. Waar we om tien voor twee moesten boarden. Na een vlucht van tien uur zijn we veilig op Schiphol geland. Onderweg een beetje film kijken of de routemap bekijken op je persoonlijke entertainmentcenter en regelmatig de benen strekken en een praatje maken met reisgenoten. In tegenstelling tot Nederlandse vliegmaatschappijen mag dit en kun je van de stewardessen zoveel drinken krijgen als je wilt. Ook het eten van de buitenlandse maatschappijen is goed en de been ruimte was op beide vluchten bovengemiddeld. Op Schiphol even een kop koffie gedronken, om onderweg in de auto wakker te blijven op weg naar huis. Om tien over tien s'avonds waren we thuis. (voor ons was het tien over vier s'nachts) Dit was het einde van een indrukwekkende vakantie in China.

Alle mensen bedankt voor de leuke reacties op ons weblog. Erg leuk.

Shang Hai 13-06-2010

Shang Hai Expo 13-06-2010

Vandaag hebben we de wereldtentoonstelling ( Shang Hai Expo 2010) bezocht.

Wat een heksenketel zeg. Overal mensen , mensen en nog eens mensen. Als je naar binnen gaat is het net Schiphol, maar dan erger. Geen vloeistoffen of scherpe voorwerpen. Tassen worden gescand, zelf wordt je gefouilleerd en met een detector gecontroleerd. En dan ben je eindelijk binnen. Afspraken gemaakt met de reisleider en de gids dat iedereen op zich zelf gaat rondwandelen en om 15.00 uur moet iedereen weer bij het beginpunt staan waar ook de uitgang is. Binnen enkele minuten waren Han en ik alleen , en zagen niemand meer van onze groep. Wat niet erg was, want anders ga je toch op elkaar wachten. In eerste instantie zijn we de eerste paviljoens voorbij gelopen omdat het daar al meteen erg druk was. Dus hebben we de rustigere eerst bekeken. Later bij het paviljoen van Noorwegen hebben we een half uur in de rij gestaan, wat wij al erg lang vonden, want het was erg warm. Later was de gemiddelde wacht tijd 2 uur, pffff. Niet dus. Je kreeg overal stempels in de paviljoens van de landen waar je door heen liep. Net als in je paspoort. Wij vonden on Nederlandse paviljoen eigenlijk best mooi, niet omdat t Nederland was maar er werd ergens anders alleen iets via televisie schermen iets over het land getoond, en bij ons was er ook echt wat te zien zoals. Een draaiorgel tulpen en namaak schapen. Ook stond er de solar auto waar Nederland de race door Australië mee gewonnen had. Het was leuk om er rond te lopen, maar toch maar voor 1 keer. En we waren bek af van t ge slenter en de warmte. Toen nog de Bund bezocht. De boulevard aan de oever van de Huangpu rivier. Hier staan de gebouwen van vele banken en verzekerings maatschappijen. Daarna heel even de Nanjing road bezocht, een soort PC hooft straat, een van de beroemdste straten ter wereld. Wat een gekken huis. Toen weer naar t hotel

en later even een hapje bij Mc Donnalds gegeten. De koffers gereorganiseerd, en de verslagen gemaakt. Morgen vliegen we terug naar Peking, en dinsdag naar huis.

Shang Hai 12-06-2010

Ni Hao Ma (Hoe gaat het), Ding Ding Ha (het gaat goed), tse tse ( dank je wel).

Ja ja, we spreken al een aardig mondje Chinees hoor, haha.

Vandaag zijn we van Hangzhou naar Shang Hai gereden. In Hangzhou hebben we het West Lake en de daarom liggende Huagang park bekeken. T krioelde Daar van de Chinezen, Je kunt beter zeggen waar krioelt t niet van de Chinezen. Een mooi park met enorm veel vissen in de vijvers, o.a goudvissen, goudkarpers en wat Koi's. Er liepen pauwen rond, gewone zoals wij gewend zijn maar ook spier witte, zeer mooi. Door het park kwamen we bij het West Lake. Daar hebben we met een boot het meer rond gevaren. Later zijn we naar de Lingying tempel geweest. Het was ook daar zeer druk. Allemaal Chinezen die een pelgrims tocht houden naar deze tempel. Heel mooie boeddha beelden gezien omringt door wachters of hemelse koningen. Naast de boaddha's staan de leerlingen van boehddha, ( Sakamuni). Deze leerlingen hebben bijna het nirvana bereikt , de verlichting. Buiten in de rotswanden en grotten waren heel veel boeddha's uitgehouwen van +- 1 tot 2 meter hoog. Erg mooi. Later hebben we geluncht in het hotel waar we ook overnacht hadden. Hierna op weg naar Shang Hai. Na 180 km in ons hotel aangekomen. Lekker gedoucht en toen met 16 mensen uit onze groep in 4 taxi's naar het Franse kwartier een deel van Shang Hai. Wat een onderneming. Chinezen rijden als gekken, dus je houd je hart vast daar. Maar goed we hebben het goed doorstaan. Daar aangekomen hebben we heerlijk een westerse maaltijd gehad. En lekker gekletst, en later wat rond gewandeld. Shang Hai was eerst een klein vissersplaatsje , en later vanaf 1920 tot aan de 2e wereldoorlog was het een stad zonder regels en bloeide hier de opium handel. Na 1949 is de stad een soort modelstad geworden, door de communisten. En het meeste is gebouwd in de laatste 20 jaar. Inmiddels heeft de stad 20 miljoen inwoners. De skyline bestaat uit gebouwen, waarvan de ene er nog futuristischer uit ziet dan de ander . En enorm hoog. Er zijn meer dan 4000 wolken krabbers.

Suzhou 11-06-2010

Vandaag hebben we een bezoek aan de zijde fabriek gebracht. Erg leuk om te zien hoe dat in zijn werk gaat. In vergelijking met wat we in India hebben gezien ging dit allemaal machinaal, i.pl.v met de hand. De dames, 5 in getal( waaronder ik mochten een deel van een stuk zijde uit elkaar trekken als laag in een dekbed. Dat spul is echt super sterk. We hebben twee dekbedden van zijde gekocht. Het schijnt heel goed temperatuur regulerend te zijn. In zomer en winter. Ik heb al wat bedacht wat ik met de oude dekbedden allemaal ga doen. In kleine stukken van 40x40cm knippen en er leuke kussens van maken. Mooi hoesje erom en klaar. Het was nog wel spannend hoor, want de gids zei dat ze de dekbedden vacuüm zouden verpakken en dat ze aan het einde van ons bezoek an de fabriek en winkel in de bus zouden liggen. En ja hoor het klopte precies. Verder zijn we nog in de Liu Tuin, één van de grootste en mooiste tuinen van de stad. Deze staat met de tuin van gisteravond in de top drie van China, samen met het Zomerpaleis in Beijing. Ook staan ze op de Unesco-lijst, zoals veel bezienswaardigheden op ons programma. Deze oude tuinen dienen als voorbeeld voor vele andere tuinen en er zijn stukken nagebouwd in musea over de hele wereld. Ook hebben we nog een stadswandeling gemaakt door het oude stadsdeel van Suzhou. Dit ziet er echt oud uit en we zien en bezoeken huizen van 800 jaar oud. Tussen deze huizen lopen allemaal kanalen. Daarom werd deze stad al door Marco Polo het Venetië van het oosten genoemd. De huizen in de oude stad hebben geen water of toilet. De po wordt 's nachts opgehaald en geleegd.

Daarna zijn we verder op weg naar Hangzhou gegaan. Zo'n 200 km rijden. Het verkeer valt over het algemeen mee. Dit komt ook, omdat de meeste wegen achtbaans worden aangelegd. Ook in de steden schiet het over het algemeen wel op, ook in de spits. Naast de wegen zijn de boeren op het land bezig en in de rijstvelden, of er zijn vissers aan het werk. Zo valt er veel te zien. Er wordt van alles verbouwd. Alleen is het niet altijd even duidelijk wat. 'S avonds in het hotel gegeten samen voor € 10. De koers van de Euro zakt steeds verder. Inmiddels 25% .

Nanjing 10-06-2010

Vanmorgen hebben we het Sun Yatsen Mausoleum bezocht. De grondlegger van de nieuwe republiek China, na de laatste keizer. Er was een trap naar toe met 392 treden, die hebben we maar gelaten voor wat het was. Hierna een wandeling door een bos, waar een heel grote pagode stond die te beklimmen was. De Linggu pagode, Erg mooi. Deze is gebouwd ter herinnering aan de Kuomintang soldaten. Onderweg gestopt bij een zoet water parel fabriek. Eerst uitleg gekregen hoe het in zijn werk gaat en natuurlijk later de winkel in om te shoppen. Mooie oorbelletjes gekocht. In Nanjing zijn er per inwoner 7 bomen. Ook hier weer de elektrische scooters, zoals bijna in elke stad. Dit vanwege de luchtvervuiling. Moeten ze bij ons ook doen. Ze wporden ook wel fluisterbrommers genoemd. Als je niet uit kijkt rijden ze je van de sokken, want je hoort ze niet. Toen onze reis vervolgd naar de stad Suzhou. Daar moesten we zeer snel een hapje eten, omdat we 's avonds naar een voorstelling gingen in de tuin van de meester van de visnetten. Eigenlijk waren het 8 kleine shows, maar erg leuk en een mooie verlichte tuin. Onderweg nog even gepind en we hebben nog twee polo? gekocht voor Han. Echt goedkoop is China ook niet meer met veel dingen. In het hotel even lekker gedoucht, gemaild en de verkiezingen in Nederland besproken en toen naar bed. Suzhou heeft 6,4 mln inwoners.

Nanjing 09-06-2010

Na een nachtelijke treinrit van 21.00 uur 's avonds tot 's morgens 08.45 zijn we in Nanjing aangekomen. In het hotel aangekomen, hebben we ontbeten, lekker even 2 uurtjes op onze kamer geweest om bij te komen, want je slaapt toch minder goed in de trein en te douchen. Zonder te hebben geluncht, we hadden nl. laat ontbeten. Zijn we naar de brug over de Yangtse geweest. Deze brug bestaat uit twee lagen, de bovenste laag is voor auto's en de onderste laag voor de trein. Deze brug is voor een groot deel samen met de Russen gebouwd. Totdat ze ruzie kregen en de Russen naar huis gingen, zodat de Chinezen het verder zelf moesten uitzoeken. Boven op de brug zou je een mooi uitzicht hebben maar door de regen hadden we slecht zicht, jammer.

Hierna een bezoek aan een museum, waar ze verschillende zalen hadden. In één zaal was Jade ten toon gesteld, in de ander koperen schalen e.d. Nog weer een andere zaal waar zijden kleding werd getoond. Was wel mooi om te zien. Om half vijf ging het museum sluiten en zijn we naar een restaurant gereden om te eten. Een leuke plek waar het er echt Chinees uit zag. We zaten dan ook midden tussen de Chinezen.

Er werden daar ook levende dieren verkocht, die dan later klaargemaakt werden. Zoals vissen, padden, schildpadden, garnalen en oesters. Brrrr.

Luoyang 08-06-2010

Vanochtend vertrokken om 9 uur. Even een pin stop voor een aantal reisgenoten. Hierna hebben we de Longmen Grotto bezocht. Allemaal grotten waar volgens het verhaal honderdduizend boeddha's in uitgehouwen waren. Erg mooi en van allerlei formaten. Van twee cm tot 18 meter. We zijn met een Chinese dragon boat weer een stuk terug gevaren in plaats van te lopen. Na dit bezoek lekker geluncht in een mooi hotel. Toen op weg naar de Witte Paarden tempel. Een boeddhistische tempel met zeer veel gebouwen en mooie boeddha's. Dit was de 1e boeddhistische tempel in China. De tempel is ongeveer 2000 jaar oud. De monniken liepen er rond en er waren verscheidene mensen aan het bidden. Er werd uitgelegd door de gids wat de verschillende handhoudingen van de boeddha's betekende. Er was daar ook een Thaise tempel en een Indiase. De Thaise was heel herkenbaar van onze reis naar Thailand. De Indiase tempel zei ons niks. Misschien uit een ander deel van India? Voordat we weer naar het station moesten voor onze laatste treinreis deze vakantie naar Nanjing (1000 km), hebben we het oude stad gedeelte van Luoyang bezocht. Erg leuk je kreeg echt een indruk van het vroegere China. Helaas regende het heel hard.

Xi' an 07-06-2010

Xi'an 07-06-2010

Gisteravond een echte Chinese massage gekregen op onze hotelkamer. Erg heavy hoor. Flinke uitgebreide drukpunt massage aan de voeten. Aan het eind werd de rug nog even flink onder handen genomen. We hebben geslapen als een blok. Onze voeten voelen een stuk beter aan nu. Vanmorgen om half negen vertrokken en de muur van Xi'an bekeken. Er was ook een kalligrafie museum. Deze was eigenlijk in de oude muur gebouwd, ongeveer vanaf 1400 jaar geleden. De nieuwe muur is later gebouwd, omstreeks 1400. Deze muur is behoorlijk breed, want de bus past er makkelijk onder. Het was wel jammer dat het regende. Maar goed een parapluutje lag onder in de rugzak, dus geen probleem. We hebben 2km over de muur gelopen die totaal 14km lang is. Ook hebben we een moskee bezocht uit het jaar 714 en dus een zeer oude moskee. Ongeveer 50 jaar na Mohammed. De bouwstijl en de tuin etc. waren wel aangepast aan de Chinese bouwstijl. Het leek meer op een Chinese tempel. Er waren zowel Chinese als Arabische teksten te lezen. Na nog enkele inkopen te hebben gedaan en de Drumtoren (deze gaf 's avonds de tijd aan per 2 uur en de Beltoren overdag) gefotografeerd te hebben, hebben we op tijd (12 uur) uitgebreid geluncht, want we moesten om 2 uur de trein naar Luoyang pakken. Nu zitten we lekker in de trein te typen, met om ons heen allemaal Chinezen die druk zijn met kaart spelletjes e.d. Het is een rit van ongeveer 350km. Buiten kunnen we e.e.a. Van het Chinese platteland zien. Ook is er af en toe veel industrie te zien.