Han en Yvonne in China

Suzhou 11-06-2010

Suzhou 11-06-2010

Vandaag hebben we een bezoek aan de zijde fabriek gebracht. Erg leuk om te zien hoe dat in zijn werk gaat. In vergelijking met wat we in India hebben gezien ging dit allemaal machinaal, i.pl.v met de hand. De dames, 5 in getal( waaronder ik mochten een deel van een stuk zijde uit elkaar trekken als laag in een dekbed. Dat spul is echt super sterk. We hebben twee dekbedden van zijde gekocht. Het schijnt heel goed temperatuur regulerend te zijn. In zomer en winter. Ik heb al wat bedacht wat ik met de oude dekbedden allemaal ga doen. In kleine stukken van 40x40cm knippen en er leuke kussens van maken. Mooi hoesje erom en klaar. Het was nog wel spannend hoor, want de gids zei dat ze de dekbedden vacuüm zouden verpakken en dat ze aan het einde van ons bezoek an de fabriek en winkel in de bus zouden liggen. En ja hoor het klopte precies. Verder zijn we nog in de Liu Tuin, één van de grootste en mooiste tuinen van de stad. Deze staat met de tuin van gisteravond in de top drie van China, samen met het Zomerpaleis in Beijing. Ook staan ze op de Unesco-lijst, zoals veel bezienswaardigheden op ons programma. Deze oude tuinen dienen als voorbeeld voor vele andere tuinen en er zijn stukken nagebouwd in musea over de hele wereld. Ook hebben we nog een stadswandeling gemaakt door het oude stadsdeel van Suzhou. Dit ziet er echt oud uit en we zien en bezoeken huizen van 800 jaar oud. Tussen deze huizen lopen allemaal kanalen. Daarom werd deze stad al door Marco Polo het Venetië van het oosten genoemd. De huizen in de oude stad hebben geen water of toilet. De po wordt 's nachts opgehaald en geleegd.

Daarna zijn we verder op weg naar Hangzhou gegaan. Zo'n 200 km rijden. Het verkeer valt over het algemeen mee. Dit komt ook, omdat de meeste wegen achtbaans worden aangelegd. Ook in de steden schiet het over het algemeen wel op, ook in de spits. Naast de wegen zijn de boeren op het land bezig en in de rijstvelden, of er zijn vissers aan het werk. Zo valt er veel te zien. Er wordt van alles verbouwd. Alleen is het niet altijd even duidelijk wat. 'S avonds in het hotel gegeten samen voor € 10. De koers van de Euro zakt steeds verder. Inmiddels 25% .

erna

tjonge wat een oude stad en dan geen water en een soort van campingtoilet. Dat is echt nog ouderwets, zoals bij onze opas en omas vroeger het toilet achter in de tuin stond of bij boerderijen dat er zo,n beerput was.
groetjes
Erna