Han en Yvonne in China

Shang Hai 12-06-2010

Shang Hai 12-06-2010

Ni Hao Ma (Hoe gaat het), Ding Ding Ha (het gaat goed), tse tse ( dank je wel).

Ja ja, we spreken al een aardig mondje Chinees hoor, haha.

Vandaag zijn we van Hangzhou naar Shang Hai gereden. In Hangzhou hebben we het West Lake en de daarom liggende Huagang park bekeken. T krioelde Daar van de Chinezen, Je kunt beter zeggen waar krioelt t niet van de Chinezen. Een mooi park met enorm veel vissen in de vijvers, o.a goudvissen, goudkarpers en wat Koi's. Er liepen pauwen rond, gewone zoals wij gewend zijn maar ook spier witte, zeer mooi. Door het park kwamen we bij het West Lake. Daar hebben we met een boot het meer rond gevaren. Later zijn we naar de Lingying tempel geweest. Het was ook daar zeer druk. Allemaal Chinezen die een pelgrims tocht houden naar deze tempel. Heel mooie boeddha beelden gezien omringt door wachters of hemelse koningen. Naast de boaddha's staan de leerlingen van boehddha, ( Sakamuni). Deze leerlingen hebben bijna het nirvana bereikt , de verlichting. Buiten in de rotswanden en grotten waren heel veel boeddha's uitgehouwen van +- 1 tot 2 meter hoog. Erg mooi. Later hebben we geluncht in het hotel waar we ook overnacht hadden. Hierna op weg naar Shang Hai. Na 180 km in ons hotel aangekomen. Lekker gedoucht en toen met 16 mensen uit onze groep in 4 taxi's naar het Franse kwartier een deel van Shang Hai. Wat een onderneming. Chinezen rijden als gekken, dus je houd je hart vast daar. Maar goed we hebben het goed doorstaan. Daar aangekomen hebben we heerlijk een westerse maaltijd gehad. En lekker gekletst, en later wat rond gewandeld. Shang Hai was eerst een klein vissersplaatsje , en later vanaf 1920 tot aan de 2e wereldoorlog was het een stad zonder regels en bloeide hier de opium handel. Na 1949 is de stad een soort modelstad geworden, door de communisten. En het meeste is gebouwd in de laatste 20 jaar. Inmiddels heeft de stad 20 miljoen inwoners. De skyline bestaat uit gebouwen, waarvan de ene er nog futuristischer uit ziet dan de ander . En enorm hoog. Er zijn meer dan 4000 wolken krabbers.