Han en Yvonne in China

Peking 05-06-2010/ Xi' an 06-06-2010

Peking 05-06-2010

Vanmorgen het zomerpaleis in Peking bezocht. Dit paleis werd bewoond van april t/m oktober. Een heel grote tuin eigenlijk, met een groot meer en veel gebouwen; totale oppervlakte van 274 Ha. Leuk om daar rond te wandelen. Bootjes op het meer mensen die Chinese tekens schreven op het pad, gewoon met water. Er was een 800 meter lange open gang een soort overdekt pad eigenlijk, die beschilderd was met taferelen (8000) van de Chinese geschiedenis. Er ligt aan het eind van dit pad een marmeren boot in het water. De bovenkant is van hout,en ook weer mooi beschilderd. Hij ligt gewoon op de bodem van het meer. Die boot straalde een bepaalde vorm van macht uit, omdat hij niet kan zinken. Deze boot was van keizerin Su Yi, of te wel de Dragon Lady. Na de lunch gingen we naar de verboden stad (het winterpaleis). We begonnen in de tuin, met rotsen, water en planten. De rotsen en het water staan voor het teken Ying en Yang. Hierna kwamen de persoonlijke verblijven, van de Keizer, Keizerin en de vele concubines. Er was ook een zaal voor festiviteiten, een voor het diner en er waren meerdere panden waar regeringszaken gedaan werden en voor ontvangst van hoog geplaatste binnen- en buitenlandse gasten. Bij de ingang, wat voor ons de uitgang was, hangt het grote portret van Mao. Aan de overkant van het paleis ligt het plein van de hemelse vrede. Dit hebben we ook nog bezocht. Hier wordt iedere dag de Chinese vlag bij zonsopgang gehesen, dus dit is niet op een vast tijdstip en s' avonds bij het ondergaan van de zon wordt de vlag weer gestreken. Aan de andere kant van het plein ligt het mausoleum van Mao. Dit is maar enkele uren per dag open.

Om de tijd doden zijn we weer naar het winkelcentrum geweest, waar we gisteren ook waren. Daar konden we even een hapje eten, een heerlijk stokbroodje gezond! Om half acht s'avonds vertrokken we naar het station van Peking, waar we in een soort sauna ( de wachthal) van het station moesten wachten op de nachttrein. We waren een bezienswaardigheid voor de Chinezen, die ons allemaal aangaapten. Om 21.18 vetrok de trein voor een tocht van bijna 1100km naar Xi'an, waar wij de volgende morgen om kwart over acht arriveerden. We hadden een coupé gedeeld met twee reisgenoten, een moeder met een dochter van 17. Heel gezellig.

Xi'an 06-06-2010

Na te zijn afgezet in ons hotel, hebben we ontbeten en lekker even gedoucht. Eerst hebben we een winkel bezocht waar kopiën van het terracotta leger werden gemaakt. Natuurlijk hebben we ook wat gekocht. Daarna het bezoek aan het zeer bekende terracotta leger. Een zeer indrukwekkend geheel, met ongeveer 8000 beelden waarvan ongeveer duizend zijn opgegraven. De rest laten ze liggen omdat anders de kleuren verdwijnen en ze nog geen manier hebben ontdekt om dit te behouden. In Hal 2 en 3 lag alles nog onder de grond of er was weinig nog heel. Dit kwam omdat er vlak na de dood van de keizer beelden vernield werden tijdens een boeren opstand en er waren wapens verdwenen. Aan het einde van de dag hebben we in een ander hotel gedineerd en wachten we nu op de masseuse, voor een heerlijke massage, tenminste dat hopen we, haha.

Peking 04-06-2010

Vandaag hebben we een bezoek aan de Lama tempel gebracht. Een complex van gebouwen, waar in ieder gebouw weer een andere boeddha met leerlingen staan. De laatste is 26 meter hoog waarvan 18 meter boven de grond, en werelds grootste houten staande Boeddha.

Het Lamanisme zoals men dat in China noemt is verwant aan het Boeddhisme.

Net als de Nederlandse godsdienstige stromingen aan elkaar verwant zijn. De monniken hier zijn in donker rode pijen gehuld met een licht rode sjerp. De Boeddhistische monniken hebben een fel oranje pij aan met een bruine sjerp. Er waren zeer veel mensen die wierook branden om te offeren. Later op de ochtend zijn we in Riksja's rondgereden door de hutongs; dit zijn de oude stadswijken van Peking. Er reden echt honderden van die Riksja's daar. S' middags werden we in een groot winkelcentrum gedropt, waar we ook een hapje konden eten. Je werd er gek van de chinezen die er wat aan je wilde verkopen. Dus zijn we gauw weer naar buiten gegaan. Hierna zijn we even naar het hotel terug gegaan om ons snel wat op te frissen. Want we gingen naar een Kung Fu show, erg indrukwekkend. Een heleboel jongemannen en jongetjes die een dansshow opvoerden over een jongetje dat door zijn moeder bij de monniken wordt achter gelaten zodat zij er niet meer voor hoeft te zorgen. Hij is bang en alleen. Als hij uiteindelijk het hoogste bereikt heeft, verliest hij zijn moeder weer, die sterft. Wel een beetje zielig dus. Maar ze dansten geweldig. Weer terug naar het hotel en daar vandaan een kleine wandeling naar een winkelstraat waar we met nog een stel uit onze groep hebben gegeten. De keuze van het menu leek goed, maar het was zo scherp dat ons de tranen in de ogen sprongen. Maar goed dat mocht de pret niet drukken. We moesten bij iemand anders de rijst aanwijzen omdat ze geen woord Engels kunnen. Erg lastig.

Peking 03-06-2010

Vanmorgen om 8.00 uur vertrokken richting de Chinese muur.

Een rit van ongeveer 60km. Onderweg zijn we bij een Clousoné fabriek gestopt.

Hier worden koperen vazen gemaakt en bewerkt, met draad in allerlei vormen, die er op gelijmd worden met een lijm die van kruiden is gemaakt. Nadat de vormen zijn aangebracht wordt er met email kleur op aangebracht. Dan wordt het voorwerp enkele minuten in een zeer hete oven gedaan en later weer verder bewerkt. We hebben de winkel ook nog bekeken die er bij hoorde. Hierna weer verder op weg naar de great wall of China. Het is een zeer indrukwekkend bouwwerk, met erg veel traptreden, en ongelofelijk stijl. Na een verwoede poging om boven te komen zijn we op een gegeven moment toch afgehaakt. Tjonge wat een klim. Maar we hebben het gedaan!

Erg mooi maar zeer vermoeiend. Je rikketik ging flink te keer. Na deze indrukwekkende ochtend hebben we onderweg geluncht en daarna het maken van jade voorwerpen gezien. Toen een bezoek aan de Ming graven gebracht. Hier liggen in een museum wat dingen die ze in de graven gevonden hebben. Geen kleding want dat is niet bewaard gebleven. Daar hebben ze de technieken nog niet voor. Toen weer in de bus naar The Secret Street. Deze straat staat vol met beelden van wachters in menselijke figuren, dierlijke figuren en ook fantasie figuren. Elke keer bestonden de beelden uit een paar staande en een paar liggende figuren. Deze beschermden de Tombes van de Ming graven. Er zijn maar 3 Tombes geopend voor publiek, van de 13. Na deze vermoeiende dag weer terug in het hotel, heerlijk gedoucht en toen uit eten. We gingen naar het beroemdste Pekingeend Restaurant van heel Peking werd verteld. Allemaal vol verwachting aan tafel. Na wat andere gerechten werd dan eindelijk de Pekingeend geserveerd. Het vlees werd in een heel dun pannenkoekje gelegd met wat sojasaus en groente erbij, opgerold en opgegeten. Smaakte uitstekend!

Toen weer terug naar het hotel. Ons verslag schrijven en lekker slapen.

Peking 02-06-2010

Onze eerste dag in Peking.

Na een lange vlucht van 9 uur zijn we om 06.30 ned. tijd geland.

Onderweg hebben we met enige onderbrekingen toch nog redelijk geslapen. Onze groep bestaat uit 32 personen. Redelijk groot dus. We hebben een Nederlandse gids en een Chinese gids. Na onze koffers in het hotel te hebben gedropt en even lekker te hebben gedoucht, zijn we op weg gegaan naar de eerste tempel van deze vakantie. De Hemel tempel genaamd. Een mooi complex met een groot park er omheen.

Het is grappig dat je in trappen en pleinen, de manier waarop het is gemaakt iedere keer het getal negen terug ziet. Negen is het geluksgetal van de Chinezen. Zo zie je een plein met 1 ronde steen in het midden en daar omheen negen volgende stenen, dan 18, 27, 36, etc. De tafel van negen dus. Na dit uitstapje hebben we heerlijk gegeten, en jawel, WE HEBBEN MET STOKJES GEGETEN, eten met hindernissen zei een vroegere vriend van ons altijd, haha. Erg lastig maar wel leuk

Welkom op ons Reislog!

Op 1 juni 2010 reizen wij met Stip reizen naar China.

Laughing

Het wordt wederom een groepsreis, met veel bezichtigingen van oudheden en tempels..

In China zelf zullen we ongeveer 5000km reizen per trein , per bus en binnenlandse vlucht.

En dan natuurlijk nog de heen en terugvlucht .

We gaan proberen weer iedere dag een verhaal te plaatsen op ons weblog.

We vliegen van Amsterdam over Kopenhagen-zuid-Zweden -St. Petersburg-Novosibirsk-Irkutsk-Ulan Bator naar Beijing (Peking).

Leuk dat je met ons meereist! Kijk ook eens op de kaart voor de route !